سرسیم

سرسیم چیست؟

سرسیم (Wire Terminal) به قطعات کوچک و فلزی گفته می شود. برای ساخت انواع سرسیم از هادی مس با درجه خلوص 99.9% استفاده می شود که با لایه ای از قلع آبکاری شده است. این قطعات برای ایجاد اتصال ایمن میان کابل ها و سیم های افشان به یکدیگر و یا یک پایانه الکتریکی استفاده می شوند. نوع اتصالی که سرسیم ها بوجود می آورند، می تواند دائم یا موقتی باشد.
انواع سرسیم برق به دو شکل عایق دار و بدون عایق طراحی و تولید شده اند. سرسیم های عایق دار، دارای روکشی از جنس PVC می باشند. استفاده از سرسیم روکش دار، موجب نارسانا شدن و حفاظت قطعه در برابر رطوبت، آب، گرما و سرمای شدید می شود. سرسیم های بدون روکش نیز در مواردی که ایمنی و حفاظت زیاد مطرح نباشد گزینه مناسبی از نظر اقتصادی هستند. 
تنوع بالای سرسیم به کاربران این امکان را می دهد که قطعه ای با بالاترین رسانایی را انتخاب و استفاده کنند.

استفاده از سرسیم چه فوایدی دارد؟

  • ایجاد اتصال ایمن و استاندارد
  • جایگزین مناسب چسب برق
  • افزایش سرعت انجام کار
  • جلوگیری از نشتی جریان برق و اختلال دستگاه
  • جلوگیری از وقوع حوادثی مثل آتش سوزی 

 انواع سرسیم W&E کدام است؟

وبرا الکتریک به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه های تولید و توزیع کننده تجهیزات الکتریکی، انواع محصولات الکتریکی را با برند  W&E در بازار عرضه می کند. سرسیم W&E یکی از این محصولات است.
سرسیم های W&E  براساس نوع ترمینال، جریان مصرفی و محل مورد استفاده به انواع زیر تقسیم می شوند:

سرسیم حلقوی یا گرد (RV) 

سرسیم حلقوی روکش دار (Ring Terminal) برای اتصال سیم به پیچ هادی به کار می رود. هنگام استفاده از این سرسیم که به نام های سرسیم گرد و سرسیم چشمی نیز نامیده می شود، حتما باید قبل از نصب، پیچ هادی باز شود. سپس قسمت هادی سرسیم گرد حول پیچ جایگذاری شده و پیچ بسته شود. 
روکش این دسته از انواع سرسیم به صورت قیفی شکل طراحی شده است تا از قرار گرفتن درست و به اندازه سیم در داخل سرسیم و برقراری اتصال درست، اطمینان حاصل شود. 

برای مشاهده قیمت سرسیم حلقوی W&E کلیک کنید

سرسیم سوزنی روکش دار (PTV) 

از سرسیم سوزنی (Pin Terminal) برای جلوگیری از آسیب دیدن سیم در حالتی که سیم به صورت مستقیم به سلول ترمینال وارد می شود، استفاده می شود. برای استفاده، ابتدا سرسیم سوزنی به سیم پرس می شود. سپس قسمت هادی سرسیم داخل سلول ترمینال قرار گرفته و پیچ می شود و اتصال دائمی برقرار می شود.
روکش این دسته از سرسیم ها نیز به صورت قیفی شکل طراحی شده است.

برای مشاهده قیمت سرسیم سوزنی W&E کلیک کنید

سرسیم دوشاخ یا چنگالی (SV)

یکی دیگر از انواع سرسیم W&E ، سرسیم دوشاخ روکش دار (Fork Spade Terminal) است. سرسیم دوشاخ برای اتصال سیم به پیچ هادی، بدون نیاز به باز کردن کامل پیچ به کار می رود. از این رو برای نصب سرسیم، بدون باز کردن کامل پیچ، قسمت هادی سرسیم حول پیچ جای گذاری شده و سپس پیچ محکم می شود.
برای اطمینان از اینکه سیم به مقدار کافی در سرسیم قرار گرفته و اتصال صحیح برقرار شود، روکش سرسیم چنگالی به صورت قیفی شکل طراحی شده است.

سرسیم رابط، مف یا دوراهی (BV) 

یکی از پرکاربردترین انواع سرسیم، سرسیم دوراهی روکش دار (Butt Terminal) می باشد. این دسته از سرسیم ها برای اتصال دائمی دو سیم به یکدیگر به کار می روند. همچنین در صورتی که نیاز به افزایش طول دو سیم را برای رسیدن به یکدیگر باشد نیز از سرسیم رابط (مف) استفاده می شود.
روکش این سرسیم نیز برای اطمینان از داخل شدن مقدار کافی سیم و برقراری اتصال درست، به صورت قیفی شکل طراحی شده است.

برای مشاهده قیمت سرسیم رابط (مف) W&E کلیک کنید

سرسیم فیشی (کولری) نری (MDD) 

سرسیم کولری نری (Male Spade Terminal) در مقابل سرسیم کولری مادگی برای اتصال موقت یا دائم دو سیم یا کابل به یکدیگر استفاده می شود. نصب این سرسیم ها به راحتی و بدون نیاز به استفاده از تجهیزات دیگر و صرفا با کمک نیروی دست انجام می شود. به همین دلیل به کمک آن می توان اتصال بین دو سیم را به دفعات زیادی انجام داد. 
برای ساخت انواع سرسیم لوکری به جای مس از آلیاژ برنج استفاده می شود. این آلیاژ خاصیت فنری داشته و با وجود استفاده های مکرر، می تواند اتصالات محکمی را بوجود آورد.

برای مشاهده قیمت سرسیم کولری نری W&E کلیک کنید

سرسیم فیشی (کولری) مادگی (FDD) 

سرسیم فیشی مادگی (Female Spade Terminal) در مقابل سرسیم های فیشی نری، برای اتصال موقت یا دائم دو سیم یا کابل به کار می رود. سرسیم کولری مادگی نیز مانند نوع نری آن از آلیاژ برنج با آبکاری قلع ساخته می شود.
این سرسیم دارای لبه های برگشتی بوده که سرسیم کولری نری به صورت کشویی و تنها با فشار در داخل آن جای گرفته و می تواند خارج شود. برای برقراری اتصالی دائم کافیست بعد از هدایت سیم داخل سرسیم، آن را توسط دستگاه پرس کرد. از این رو به دلیل اتصال محکم و ناگسستنی که این زوج سرسیم بوجود می آورند، می توان از آن ها در محیط های پر ارتعاش نیز استفاده کرد. 

برای مشاهده قیمت سرسیم کولری مادگی W&E کلیک کنید

وایرشو 

سرسیم وایرشو (End Sealing Terminal) یا سرسیم لوله ای برای اتصال سریع و دائمی سیم به تجهیزات و اتصالات دیگر به کار می رود. برای نصب انواع سایز وایرشو ، کافی است ابتدا قسمتی از روکش سیم را جداکرده و به اصطلاح آن را لخت کرد. سپس سیم را وارد وایرشو کرده تا قسمت هادی سیم بر روی هادی سرسیم وایرشو و عایق آن بر روی عایق وایرشو قرار گیرد. در نهایت برای برقراری اتصال این سرسیم را توسط ابزار پرس، پرس کرد. وایرشوها به دوصورت سرسیم وایرشو تکی و سرسیم وایرشو دوبل وجود دارند.
یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از انواع سرسیم وایرشو ، علاوه بر زیبایی و مرتب کردن دسته های کابل و سیم، افزایش ایمنی نیز می باشد.

کابلشو 

کابلشو به دسته ی متفاوتی از سرسیم می گویند که برای اتصال و برقراری جریان الکتریکی بین هادی کابل با تجهیزات الکتریکی به کار می رود. در این اتصال ظرفیت جریان هادی کابل باید مطابق با تجهیزات باشد. 

کابلشو

کانکتور پیچی 

کانکتور پیچی یا کورکن پیچی اتصال دهنده هایی هستند که برای اتصال دو یا چند سیم با ولتاژ پایین استفاده می شوند. این دسته از انواع سرسیم دارای پوشش بیرونی مخروطی و عایقی هستند که داخل آن ها یک فنر وجود دارد. 
کورکن ها تنها برای سیم های افشان مورد استفاده قرار می گیرند و برای سیم های خشک و دارای لحیم کاری استفاده نمی شوند. همچنین این اتصال برای مکان های با حرارت بالا و دارای رطوبت و پاشش آب هیچگونه حفاظتی ندارند و مورد استفاده قرار نمی گیرند.

برای مشاهده قیمت کانکتور پیچی W&E کلیک کنید

قیمت و خرید انواع سرسیم W&E

وبرا الکتریک به عنوان یکی از بزرگترین مراکز فروش تجهیزات الکتریکی، نزدیک به دو دهه در بازار لاله زار مشغول به فعالیت است. مدیران مجرب این مجموعه با گردهمایی تیم متخصص و حرفه ای سعی دارند با حذف واسطه، به عنوان نماینده مستقیم برندهای معتبر تجهیزات الکتریکی در سطح تهران و ایران، با کیفیت ترین محصولات را با قیمتی مناسب در اختیار کاربران قرار دهند. 
شما می توانید برای خرید و یا مشاهده لیست قیمت انواع سرسیم W&E، از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *