کنتاکتورسه فاز9Aپارس فانال

کنتاکتورسه فاز9Aپارس فانال

کنتاکتور 9A مدل PFC-9 پارس فانال

کنتاکتور سه پل پارس فانال مدل PFC-9

کنتاکتور سه پل پارس فانال مدل PFC-9 محصولی با کیفیت و کاربردی که یک کلید کنترل شونده الکترو مغناطیسی می باشد و برای کنترل مدار در برابر جریان بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد. کنتاکتور خیلی شبیه به رله است و تفاوت اصلی این دو در سرعت قطع و وصل می باشد که کنتاکتور سرعت قطع و وصل بالاتری نسبت به رله دارد.

این  کنتاکتور در بازه ولتاژ ۲۴ تا ۳۸۰ AC کار می کند و جریان نامی اش 25 آمپر می باشد و همچنین جریان نامی آن بر اساس استاندارد AC3 برابر است با 9. تعداد کنتاکت کمکی این محصول 1 باز و 1 بسته می باشد.

ویژگی های خاص کنتاکتور سه پل پارس فانال مدل PFC-9

  • سرعت قطع و وصل بالا
  • حفاظت از وسایل برقی
  • قابلیت قطع و وصل جریان در دفعات زیاد
  • طول عمر بالاتر نسبت به کلید ها
  • امکان صدور فرمان از چند محل
  • دارای تایید صلاحیت توزیع برق تهران و تاییدیه و استانداردهای جهانی از جمله IEC 60947
  •  استفاده برای  قطع و وصل موتورهای الکتریکی AC
  • استفاده  برای مدارهای روشنایی و راه اندازی موتورها

مزایا استفاده از کنتاکتور:

  • مقرون به صرفه و کاربردی
  • طراحی مدار فرمان اتوماتیک برای مراحل مختلف کار مصرف کننده

کنتاکتور چیست ؟

یکی دیگر از کلیدهای حفاظتی و ایمنی که برای آمپر بالا استفاده می‌شود کنتاکتور پارس فانال است.کنتاکتورها یکی از پرکاربردترین و مهم ترین قطعات الکتریکی در برق صنعتی و سیستم های قدرت هستند.این تجهیز با تحریک بوبین داخل کنتاکتور از طریق ولتاژ DC یا AC، جهت قطع و وصل کردن مدارهای قدرت از راه دور به کار گرفته می شود. می توان از آنها برای اتصال و قطع مدارهای الکتریکی با قدرت بالا استفاده کرد. کنتاکتورها یک کلید مغناطیسی هستند که مانند کلیدهای 3 فاز ساده دارای 3 کنتاکت اصلی با برق برای اتصال تجهیزات و دستگاه های الکتریکی به شبکه و همچنین تعدادی کنتاکت کمکی برای استفاده در طراحی مدارهای کنترلی می باشد.

کنتاکتور از دو هسته E یا U شکل تشکیل شده است که یکی ثابت و دیگری متحرک است. هنگامی که جریان از هسته الکترومغناطیسی عبور می کند، یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود و تغییر نیروی تولید شده توسط میدان الکترومغناطیسی وضعیت کنتاکت ها را تعیین می کند. کنتاکتورها در مدل ها و ظرفیت های مختلف قدرت تولید می شوند. برخلاف کلید اتوماتیک، کنتاکتورها برای قطع جریان اتصال کوتاه طراحی نشده اند.

کنتاکتورها قوی تر از رله هستند، بنابراین برای کاربردهایی که نیاز به توان بیشتری دارند استفاده می شوند. لازم به ذکر است که ظرفیت فعلی این تجهیزات بالاست به همین دلیل برای کاربردهای سه فاز ساخته شده اند. یکی دیگر از ویژگی های کنتاکتورها این است که از آنها به عنوان حذف کننده های الکتریکی قوی استفاده می شود. این ویژگی برای از بین بردن یا کاهش جرقه ایجاد شده هنگام جدا شدن کنتاکت ها دیده می شود. این در صورتی است که رله ها فاقد این ویژگی باشند اما سرعت سوئیچینگ بالاتری داشته باشند.

کلید مغناطیسی ( کنتاکتور ) از گروه کلید های با فرمان الکتریکی هستند که مزایایی زیادی مثل کنترل مدار از راه دور ؛ ایمنی خیلی بالا و ساخت مدارهای اتوماتیک نام برد همچنین می توانیم لوازم جانبی زیادی را به آن اضافه کنیم.

مزایای استفاده از کنتاکتور در مقایسه با کلیدهای دستی عبارتند از:

۱- امکان کنترل مصرف کننده از راه دور

۲- کنترل مصرف کننده از چند جا

۳- سرعت وصل و قطع زیاد و مصرف کلید کم است

۴- از آنجایی که کنتاکتورها در هنگام اتصال و قطع کنتاکت ها سایش مکانیکی ندارند، عمر مکانیکی آنها نسبت به سایر کلیدها بیشتر است.

۵- در صورت قطع برق مدار مصرف کننده توسط کنتاکتور قطع می شود و برای شروع به کار دستگاه نیاز به راه اندازی مجدد دارد. در نتیجه از خطرات اتصال ناگهانی دستگاه جلوگیری می شود

۶- از لحاظ حفاظتی کنتاکتورها قابل اعتمادتر، حفاظت مناسب و کاملتری دارند.

تفاوت کنتاکتور AC و DC :

کنتاکتورها برای جریان های AC و DC طراحی شده اند. این دو کنتاکتور با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در نوع AC از یک حلقه اتصال کوتاه برای جلوگیری از لرزش ناشی از فرکانس برق استفاده می شود. نیروی کششی یک آهنربای الکتریکی جریان متناوب با مجذور جریان عبوری از آن متناسب است و بنابراین با مربع القای مغناطیسی متناسب است.

تعداد دفعاتی که این نیرو به بالاترین حد می رسد و صفر می شود دو برابر فرکانس شبکه است. در نتیجه در مواقعی که مقدار نیروی کششی از نیروی مقاومتی فنرهای کنتاکتور بیشتر است، هسته کنتاکتور جذب می شود و در مواقعی که مقدار نیروی کششی کمتر از نیروی فنرها است، حرکت حرکت می کند. هسته آزاد می شود و به جایگاه اول خود باز می گردد، بنابراین لرزش و صدا در هسته متحرک ایجاد می شود. این نوسانات را می توان با یک حلقه بسته روی سطح قطب های تعبیه شده که حدود نیم تا ۲/۳ سطح هر قطب را می پوشاند از بین برد و لرزش آن را از بین برد.

عمل این حلقه به این صورت است که مانند سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور که در حالت اتصال کوتاه است، جریان القایی از آن عبور کرده و باعث فوران مغناطیسی ثانویه در مدار هسته می شود. این فوران فرعی با فوران اصلی اختلاف فاز دارد و در لحظاتی که نیروی کششی حاصل از فوران اصلی صفر است، نیروی کششی حاصل از فوران اصلی به بالاترین حد خود می رسد و زمانی که نیروی ناشی از فوران اصلی به حد صفر می رسد. حداکثر، این نیرو صفر می شود. و چون مجموع این دو نیرو بر هسته متحرک تأثیر می گذارد، نیروی کششی در هر لحظه از نیروی مقاومت فنر بیشتر خواهد بود.

به عبارت دیگر، با القای ولتاژ در مدار کوتاه، جریانی از آن عبور می‌کند و این جریان شاری ایجاد می‌کند که با شار اصلی ۹۰ درجه اختلاف فاز دارد و باعث می‌شود که شار در هسته هرگز صفر نشود و شار در هسته ثابت است. وجود داشته باشد و نیروی ثابت در قسمت های ثابت و متحرک هسته را در کنار هم نگه دارد. ولتاژ تغذیه سیم پیچ متفاوت است و از ۲۴ تا ۳۸۰ ولت ساخته می شود. در اکثر کشورهای صنعتی، برای حفاظت بیشتر، آنها انتخاب می کنند که سیم پیچ کنتاکتور را زیر ولتاژ محافظت شده ۶۵ ولت تغذیه کنند یا از ترانسفورماتور ایزوله برای تغذیه مدار کنترل استفاده کنند.

به طور کلی هر مدار کنترل الکتریکی از دو بخش تشکیل شده است:

۱.مدار کنترل
۲.مدار قدرت

مدار قدرت:
مدار قدرت آن بخشی از هادی های مدار است که بین مصرف کننده برق و شبکه کشیده می شود و مدار فرمان بخشی است که در اتصال و قطع کنتاکتور و کنترل کار مصرف کننده نقش دارد. با اتصال ولتاژ تغذیه به سیم پیچ کنتاکتور و عبور جریان از آن، کنتاکتور عمل کرده و مدار برق را قطع یا وصل می کند. علاوه بر این در سیستم ها از هادی های دیگری به منظور فرمان و کنترل استفاده می شود که در اتصال و قطع کنتاکتور و کنترل کار مصرف کننده نقش دارند. این مدار را مدار فرمان می نامند.

مدار کنترل:

مدار فرمان شامل یک کلید مینیاتوری، غیر فلزی، شست های توقف و استارت، یک تیغه نگهدارنده و یک سیم پیچ است که به صورت موازی بسته می شود. معمولا در کنتاکتورهای کوچک کنتاکت های استفاده شده برای مدار برق با کنتاکت های مدار کنترل تفاوتی ندارند. اما در کنتاکتورهای متوسط ​​و بزرگ کنتاکت های مدار قدرت بزرگتر از کنتاکت های مدار فرمان هستند و با اعداد یک رقمی (۱-۲)، (۳-۴) و (۵-۶) نمایش داده می شوند.

وسایل حفاظتی برای اتصال کوتاه و بار زیاد در مدار برق قرار می گیرد و در اثر خطا باعث قطع شدن مدار برق و یا قطع شدن مدار فرمان می شود. تاخیر در قطع کنتاکتور پس از شروع فرمان کمتر از تاخیر در اتصال آن است.

سیم های اتصال مورد استفاده برای مدار برق باید دارای سطح مقطع مناسب با جریان نامی موتور باشند. زیرا اگر سطح مقطع کم باشد باعث افت ولتاژ بیشتر از حد مجاز در سیم های اتصال می شود و ولتاژ منبع تغذیه موتور کاهش می یابد. مخصوصاً هنگام راه اندازی موتور به دلیل افزایش جریان راه اندازی افت ولتاژ بسیار زیاد است و اگر موتور تحت بار باشد احتمال روشن نشدن آن وجود دارد.

اجزاء داخلی کنتاکتور :

  1.  پایه کنتاکتور ؛ بدنه
  2. حامل و پوشش کنتاکت ها
  3.  آهنربا ؛ مغناطیس ثابت
  4.  حلقه نگهدارنده هسته آهنی ثابت ؛ حلقه اتصال کوتاه
  5. کنتاکت ثابت
  6. کنتاکت متحرک
  7. پیچ ترمینال
  8.  بوبین ؛ سیم پیچ
  9. فنر کنتاکتور
  10.  پوشش فوقانی ؛ صفحه فلزی انتهایی
  11.  قاب عایقی ؛ محفظه
  12. قاب سیم پیچ

اطلاعات بیشتر برای خرید کنتاکتور پارس فانال :

تعداد پل ها :

هر کنتاکتور از چند کلید پل تشکیل شده است که حداکثر ۳ عدد می باشد.

تعداد کنتاکت های کمکی :

کنتاکت های کمکی لزوماً دارای امتیاز جریان یکسانی با قطب های اصلی نیستند. همچنین نسخه های با تاخیر زمانی در برخی مدل ها موجود است و با توجه به محیط و دما، نوع طراحی و تایمر انتخاب می شوند.

ولتاژ محاسبه شده :

حداکثر ولتاژی که کنتاکتور می تواند پشتیبانی کند توسط کارخانه مشخص شده است.

قدرت نامی :

حداکثر توانی که انتظار می رود از آن پشتیبانی کند توسط کارخانه مشخص شده است.

جریان فیوز :

مقدار جریان عبوری از فیوز که کنتاکتور باید از آن پشتیبانی کند.

درباره ما:

فروشگاه برق و صنعت فراتکنیک با بیش از چندسال سابقه فروش در زمینه محصولات و لوازم برق ساختمان با ارائه محصولات با کیفیت و عالی قصد دارد تا نظر مشتریان خود را جلب کرده و بهترین خدمات را ارائه دهد . شما می توانید محصولات را در سایت برق و صنعت فراتکنیک مشاهده نمایید و در صورت رضایت سفارش دهید. همچنین همه محصولات، دارای ضمانت کالا بوده و در صورت ایراد به مشکل شما رسیدگی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *